dilluns, 11 de novembre del 2013

Ripoll - Barcelona amb rodalies: 1 mes = 6 hores i 34 minuts de retard


Carta enviada als mitjans de comunicació queixant-nos del canvi d'horari del primer tren del matí i del mal servei que ofereix Renfe:

Ripoll – Barcelona amb Rodalies
 

És vox populi que el servei ferroviari de Rodalies operat per Renfe és bastant precari i especialment la seva línia R3 Puigcerdà - L’Hopitalet. Com a usuaris diaris del trajecte Ripoll – Barcelona fem públic el nostre descontentament pel recent canvi d’horari del primer tren del matí: abans, aquest tren era un semidirecte i ara, para a totes les estacions i per tant, el temps de trajecte s’ha vist incrementat en 12 minuts, que sumats als retards diaris, fa que el temps real del trajecte sigui de 2 hores (recordem que el recorregut és de poc més de 100 quilòmetres). Des de Rodalies argumenten el canvi amb la justificació d’oferir una millor organització i un servei més eficaç, però si durant un mes el tren no ha estat capaç d’arribar cap dia a l’hora prevista creiem que no és ni una bona organització ni un servei eficaç. Tot seguit donem algunes xifres dels retards del primer tren de Ripoll a Barcelona: en un 56’5 % dels trajectes, el tren ha arribat amb més de deu minuts de retard; si sumen els minuts de retard que ha acumulat aquest tren durant tot el mes (de dilluns a divendres) arribem a un total de 234 minuts: quasi quatre hores! I si a aquesta xifra hi comptem els viatges de tornada, el retard que acumula una persona que viatgi de dilluns a divendres de Ripoll a Barcelona i viceversa és de 6 hores i 34 minuts! 

Un altre dels arguments que dóna Rodalies per justificar el canvi és per donar servei a més gent. Aquesta justificació perd el seu sentit quan existeixen tres trens anteriors a aquest i un de posterior que surten de Vic i paren a tot arreu. Creiem que una millora de servei seria que els usuaris d’estacions anteriors a Vic poguessin arribar a Barcelona, com a molt tard, a les 8 del matí. Cal destacar que, els retards diaris que acumula aquest primer tren han provocat que algunes persones que l’agafaven ara s’hagin de desplaçar amb cotxe fins a Vic per agafar un tren anterior.


Això és oferir una millor organització i un servei eficaç? Des d’aquí sol•licitem a Renfe i al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya que revisin els horaris actuals tenint en compte les necessitats d’aquelles poblacions que no són lluny de Barcelona però que unes infraestructures obsoletes, un servei deficient de l’operadora Renfe i una excessiva “mà tova” de la Generalitat de Catalunya s’encarreguen que en quedin allunyades.

Àlex Porta Tallant
Antoni Planes Batalla

11/11/2013


Tot i que la carta als mitjans de comunicació se centra en el canvi d'horari del primer tren, vull expressar també la meva queixa pel servei deficient que envolta la línia R3:
  • Si ens fixem en la durada dels trajectes el panorama és també decebedor. Quasi dues hores per fer un trajecte d'uns 110 km (Ripoll - Barcelona). Certament, la reducció del temps implica una millora de les infraestructures per part d'Adif, i sobretot, el desdoblament de la línia fins a Vic. Ara bé, mentre no es realitzi aquest desdoblament, una mesura a tenir en compte podria ser la creació de punts de creuament dels trens entre dues estacions.
  • Alguns trens fan pudor, una pudor que recorda als estables de les vaques. He presentat diverses queixes indicant que els productes que utilitzen per a la neteja fan molta pudor i encara no he rebut cap resposta. En alguns casos, la pudor s'enganxa a la roba i t'acompanya tot el dia.
  • La senyalització dels trens a les estacions és pèssima. El sistema que hi ha actualment amb panells amb text desplaçant-se lateralment no és útil perquè sovint no hi cap tot el text i s'han d'utilitzar abreviatures que la gent de fora no coneix. Per a millorar-la simplement caldria instal·lar pantalles que indiquin el destí del tren i totes les estacions on para en una sola pantalla, tal com es fa en els Ferrocarrils de la Generalitat. També ajudaria a millorar la senyalització una megafonia que funcioni correctament i coordinada amb els trens ja que passa més d'una vegada que s'anuncia un tren i n'arriba un de diferent.
  • Dificultat per obtenir la devolució Xpress. Actualment, si un tren arriba més de 15 minuts tard a destí, els viatgers tenen dret a un bitllet gratuït que s'ha de demanar al personal. Passa més d'una vegada que el personal reconeix que el tren va arribar tard però argumenta que no pot lliurar la devolució Xpress perquè no apareix en el llistat oficial de trens amb dret a devolució Xpress. Llavors cal anar a l'atenció al client de Barcelona i insistir o fins i tot, enfadar-se per aconseguir la devolució Xpress. També en més d'una ocasió s'han rebut arguments diferents en funció de la persona que està atenent al públic, fet que posa en evidència l'arbitrarietat que hi ha darrera la gestió de la devolució Xpress.
  • En dies i hores de més afluència de viatgers no es preveu adequadament la longitud dels trens: per exemple, divendres, diumenges, dies festius, hores punta...arriben trens curts (tres vagons en comptes de sis) de manera que la gent ha d'anar dreta.
  • Caldria millorar alguns horaris. A més d'un tren semidirecte de Ripoll a Barcelona que arribi a la capital abans de les 8 hi ha incongruències com que hi ha un tren que de dilluns a divendres surt de Ripoll a les 9 del vespre i en canvi el diumenge, que hi ha molts estudiants, el darrer tren és a les 8 del vespre.
  • Hi ha algunes incidències que no es poden evitar com per exemple la caiguda d'arbres, suïcidis, accidents... però sí que es pot millorar la gestió de la incidència. No s'haurien de donar situacions en què Renfe indica els viatgers que s'espavilin per trobar transport, o que se'n vagin a peu fins a una altra estació o tenir-los dins un tren esperant una hora quan a fora ja hi ha els autocars per transportar-los fins a la propera estació...
  • I finalment, caldria reconsiderar l'horari d'obertura de l'estació de Ripoll al matí: si el tren surt a les 6'27, que l'estació obri només 12 minuts abans és molt just i més, si la puntualitat d'obertura no és precisament britànica.
Recentment, el conseller Santi Vila ha informat que presentarà una proposta d'actuacions per millorar la línia R3 i una revisió de les tarifes per bonificar els usuaris habituals de la línia. Com a usuari veig amb bons ulls aquestes propostes però són tantes les vegades que hem escoltat grans anuncis de mesures que no han arribat enlloc que fins que no les vegi implantades, no me les creuré. Són massa les vegades que els usuaris de la línia R3 ens hem vist enganyats amb falses promeses. I tenint en compte que bona part de les mesures les ha d'impulsar Adif, Renfe i el Ministeri de Foment, molt em temo que tenim servei deficient per molt de temps.